måndag, januari 12, 2009

Musiken i rummet


Jag minns hur jag för si så där 10 år sedan läste en artikel utav journalisten Jan Gradvall. Han skrev om det amerikanska gänget Counting Crows och hur han aldrig uppskattat dessa innan han åkte med på en road trip i USA. Eftersom han varken ägde bil eller körkort så blev det första gången han riktigt lyssnade på musik i bilen & hur då helt plötsligt Counting Crows som annars lät som ett rätt trist vanligt radiorockande amerikanskt band, tog sig upp på nya höjder. Ungefär så i alla fall.

Poängen var alltså att platsen för musik lyssnandet i allra högsta grad påverkar musiken.

Jag har tänkt en del på det där de senaste veckorna. Numera så lyssnar jag mest på musik tillsammans med min underbara 10-månaders dotter när vi äter gröt tillsammans på morgonen strax efter sex eller vid något av de andra målen. Det får en rad konsekvenser. Bland annat volymen som för grannarnas skull får hållas nere sex på morgonen.

Så kan jag på något sätt gå igenom de olika faserna av mitt musiklyssnande & inse att rummet för musiken har påverkat ganska mycket. Från pojkrummets koncentrerat lyssnade med skivomslaget i handen & studerandet av detaljer, till bilens enorma volym & partystämning, till jobbets skval & MP3-intrånget direkt i hjärnan & så vidare.

Det är klart att Fergies Clumsy låter på ett sätt i pojkrummet & i radions skval på jobbet.
Här har det sistnämnda rummet mycket positiva effekter på Clumsy.
Eller ta för den delen Queensryche eller Dream Theather & deras komplicerande arrangemang så ger ju pojkrummet ett enormt lyft till dessa.
Eller Van Halen eller Bon Jovi & deras partymusik så lyfter minst 3 snäpp i en bil på hög volym en sommarnatt med tjejer i bilen.

Ja ni fattar...

Så rummet har väldigt stor betydelse för musiken... det ar ungefär det som jag ville ha sagt.

// Patric

Etiketter: