lördag, december 30, 2006

Årets låt 2 2006 Joakims val: The Magic Numbers – Take Me or Leave Me

Jag stod kvar på perrongen när The Magic Numbers-tåget gick förra året. Trots varma rekommendationer av min bror, som har mycket gott musikomdöme, passerade syskonparet Stodart/Gannon mig helt förbi (som så mycket gör nu för tiden). Det var först i år när deras debut började säljas till reapris som jag hoppade på. Den cd:n har jag lyssnat mycket på i år (läs 2006). När uppföljaren kom var jag snabb. Men… jag vet inte vad det är, den vill inte riktigt sätta sig. Jag tycker att det finns en viss enformighet i deras ständiga växlingar. Det har egentligen inte med låtarna i sig att göra för ”Those the brokes” är fullproppad med riktigt, riktigt starka låtar. Det inser man om man lyssnar på dem en och en.

Nåväl, ”this is a song”, ”take a chance”, ”boy”, ”undecided” och ”all i see” är alla så bra att de skulle platsa på min årsbästa-listas andraplats. Men jag har valt ”take me or leave me”. Låten är skriven av Michele Stodart och är en av två låtar på cd:n som inte är skriven av hennes bror Romeo. Det är en fin ballad om brusten kärlek sjungen till ett enkelt gitarrkomp och ett romantiskt stråkarrangemang. Förmodligen ingen brottar-hit, kanske ingen hit alls. Men jag tycker mycket om den. Det får bli årets tvåa.

// joakim

Etiketter: