fredag, december 29, 2006

Årets skivor 2006 Plats 1 Lasses val: My Tube


Jag vet inte om detta är ett medvetet icke-val för att kallas årets skiva. Men folks, jag är överraskad över My Space Community som bara växer och växer. Se till exempel Granny K:s egen hemsida (Du kan klicka på rubriken ovanför så kommer Du dit!)!: och You Tube där jag under hösten suttit framför datorn och hänfört och med glädje odlat det förflutna i alla dess musikaliska former. Kan inte bli bättre för en gammal musikentusiast! Och så - Hur många helger som helst har jag suttit framför min dator och kollat alla nya band på My Space .Och det kanske är så att den där plastbiten de kallar för CD har mött sitt öde.Åtminstone hävdar Patrik Wikström, min kollega vidMedie- och kommunikationsvetenskap , Karlstads universitet detta i sin nyligen framlagda avhandling Reluctantly virtual - modelling copyright industry dynamics detta. 2006 kommer att gå till året när musiken tar sig andra uttryck , åtminstone sett ur teknologisk synvinkel. Så det är ingen artist eller speciell skiva utan mängden artister och låtar från långt tillbaks (lite nostalgitripp härt!) till idag som tar första platsen för min del.En ohämmad musikkonsumtion som nästan inte känner några gränser eller tidszoner.... Darra månde Electra som de gamla grekerna sa(fast Electra finns ju förståss inte kvar som skivbolag!)Och om du har dina ögon o c h öron öppna så kan du med fördel kolla in All Ears- den Daniel Breitholska varianten på ANR-funktionen och vad det leder till vet vi ej....ännu. Kanske 2007 blir det år när liverecensioner blir det enda giltiga beviset på att man är en så kallad skivartist. Och har du lust kan du ju gå in och kolla allears.se och lyssna till Drömde med Granny K- mitt och Karin Forslings musikaliska nostalgiprojekt med rötter i proggens poetiska sida från när det begav sig! Och se -kanske den nya tekniken möjliggör en musikalisk bredd som aldrig skådats- inte ens på den s k proggens tid! Kanske ett Gott Nytt Musikår där de stora skivbolagen ...i n t e glömmer musiken och artisterna! Och kombinationen My Space och You Tube blir den perfekta sammansmältningen- vi är alla musikproducenter o c h konsumenter My Tube blir det naturliga valet 2007!.

Etiketter:

2 Comments:

Blogger Gunilla said...

Nyfiken som jag är, så måste jag ju kolla. Givetvis :)

6:55 em  
Anonymous Anonym said...

Kul att du kollar!
Lasse "BLog My Space"

11:27 em  

Skicka en kommentar

<< Home