onsdag, december 27, 2006

Årets skivor 2006 Plats 1 Joakims val: Midlake – The Trials of Van Occupanther


Jag hade en gång en diskussion med en vän om vilken LP med Kraftwerk som var den bästa. Jag hävdade att det var ”The Man-Machine” medan min diskussionspartner framhöll ”Trans-Europe Express” (som jag knappt orkar lyssna på). Vår diskussion landade till slut i ett konstaterande som är föga förvånande, vi lyssnar på musik på lite olika sätt. Han lyssnar främst på rytm och fastnar för musik som har vissa rytmiska egenskaper. Jag söker nog främst melodi och harmoni. ”The Man-Machine” är mer melodisk än många av Kraftwerks andra plattor, det är nog därför det är min favorit.

Om du är som min Kraftwerk-lyssnande vän så lägger du förmodligen inte texas-bandet Midlakes andra album som etta på årets topplista. Förutom det faktum att musiken nästan inte har något gemensamt Kraftwerk så är det melodin och harmonin som står i centrum här, inte rytmen. Midlakes musik påminner mig om Neil Young, Gene Clark, tidig Steely Dan och country-doftande amerikansk soft rock. Det låter nästan mer 70-tal än 00-tal. Kanske är det tidlöst?

Hursomhelst, The Trials of Van Occupanther är elva urstarka popmelodier, lite lätt melankoliska sångsmycken med skön stämsång. Första gången jag spelade skivan var i bilen, vilket var lyckat. Den lämpar sig synnerligen väl för tomma landsvägar i skymningen – eller kanske ännu hellre i gryningen en tidig sommarmorgon. Musiken är i högsta grad amerikansk, men funkar som ett perfekt soundtrack till en förbipasserande, vemodigt vacker, svensk landsbygd. Mina personliga favoritlåtar är "Bandits", "Head Home" och "In This Camp". Men det är en utmärkt, helgjuten, popskiva. Årets bästa, om du frågar mig.

// joakim

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lassepatric said...

En beställning ligger inne hos CDON & är på väg hem. Efter ditt smakprov blev jag nyfiken gul.
// Patric

7:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home