söndag, december 17, 2006

Årets skivor 2006 Plats 2 Joakims val: Ebba Forsberg – Ebba Forsberg

Jag har varit lite villrådig. Jag hade tänkt placera Woven Hand ”Mosaic” som årets tvåa. Jag tycker att det är en fantastisk skiva (även om jag vet att Patric inte riktigt håller med). Men så gick jag långt om länge och köpte Ebba Forsberg. Efter några genomlyssningar kan jag bara konstatera att den petar ner ”Mosaic” till en fjärdeplats (trean var ju redan upptagen av Mr Waits).

Musiken Ebba ger oss är melankolisk, avskalad och lågmäld i singer/songwriter-fåran, men befriande långt ifrån krystad konstskoleångest. Musiken låter väldigt naturlig, som om den fått växa fram långsamt, bara varsamt ansad. Trots det är det inga yviga, vildvuxna växter Ebba Forsberg visar upp. Sångerna låter som man får en känsla av att de är tänkta att låta, som de ska låta, om ni fattar…

Även om hela skivan är väldigt stark kommer jag på mig med att vilja lyssna på ”Committed”; ”Kiss of Life” (fr. Björn Runges film ”Mun mot mun”), ”Vera” och ”Words” lite mer än på de övriga spåren.

”Ebba Forsberg” kommer jag att lyssna på en bra bit in på 2007.

// joakim

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lassepatric said...

Patric har under sin lilla ledighet dagarna innan jul ändrat uppfattning, så smått om Mosaic. Nu när jag lyssnade utan hysteriskt högt ställda förväntningar så var det minsann inte så illa. Riktigt bra...Ebba, den skall jag köpa så fott tillfälle ges. // Patric

4:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home