fredag, augusti 17, 2007

Popkommentar 41: Rihanna - Good Girls Gone Bad


Just som jag trodde att jag tröttnat fullkomligt och för alltid på R&B. Det var flera år sedan nu som jag verkligen gick igång på en R&B skiva.
Enstaka låtar, givetvis.
Men en hel skiva. Någonstans där efter TLC & Missy Elliott så trodde jag inte att det var möjligt längre.
Det är då jag mer eller mindre av misstag får höra Rihannas nya skiva Good Girls Gone bad. Självklart har jag hört hennes gamla fullkomligt strålande singlar Sos, Unfaithful & Girl Like Me.

Men här är det ett album som jag inte vill sluta lyssna på. Inget så där fullkomligt strålande, inget absolut nödvändigt men när Robyn-groovet i Don´t stop the music, eller hårdrocksgittaren i Shut up eller det mäktiga beatet i Umbrella drar igång så inser jag att så här roligt har jag inte haft med en R&B-skiva sedan Missy Elliotts glansdagar.

Sedan har hon en så bra röst.
Det räcker långt.

// Patric