söndag, juli 31, 2005

Popkommentar 4 : Årsbarn med rocken- Guitar Boogie och Sven-Ingvars

De går inte att komma förbi. De fanns där mitt i framstegstaktens bästa steg; Sven-Ingvars.
Nästa år fyller de 50 år. Och aldrig kan jag glömma hur de började att spela rock, Benny Goodman , Evert Taube och försök till Calypso.De gjorde det riktigt bra. Hela min pappas släkt höll till i Ettan, Slottsbron och avnjöt Sven-Eriks sonora stämma.


Sven-Ingvars första skiva 1960
Men den första skivan blev en coverplatta ,men de var inte alls fega. De lovade att sälja/köpa hela upplagan bara de fick ett kontrakt. "Lets think about living"och "Guitar Boogie" var huvudnummer på EP:n. "Men det var inte den riktigt bästa versionen av Guitar Boogie " förklarade Torsten Magnusson, farbror till Sven-Erik. Något hade gått snett vid inspelningen...vad vet jag inte så många år efteråt. Senare blir allt historia med mängder av låtar på svenska. Men man får inte glömma bort rockens rötter i byns tappning. Det var så nära Elvis man kunde komma i Värmland. 1958-59!

Ingvar Karlsson exekverar sin Guitar Boogie än idag. 2006 hoppas jag på en inbjudan som gästbasist i den låten! Gärna i Slottsbron och på Strandvallen.//Lasse

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lassepatric said...

Sven-Ingvar...för ett antal år sedan såg jag dem på Hultsfred när de började bli kult igen. Vilket tryck på publiken...

10:24 em  

Skicka en kommentar

<< Home