fredag, januari 20, 2006

Årets skivor 2005 Plats 4: Masterplan - Aeronautics


I mångt och mycket var 2005 den hårda rockens år. I min värld, that is. Jag återvände på allvar tillbaka till min tonårstids musik. Dels berodde det på att jag ofta befann mig i den stämningen under året. Mycket tror jag att det hade med upplevelsen i Thailand att göra. Jag började tänka igenom mitt liv och fick nostalgiska återblickar. Men främst tror jag faktiskt att det beror på att 2005 var ett ovanligt bra år för den hårda rocken. Det släpptes många mycket bra skivor av hårdrocksband.

Bäst av alla var Masterplan.

Masterplan består bland annat utav överblivna musiker ifrån Helloween. Som en väl uttänkt hämd över att de inte fick vara kvar i det klassiska power metal bandet har man gjort två skivor som utklassar allt Helloween gjort de senaste 15 åren, jag faktiskt någonsin. Det senaste mästerverket heter Aeronautics. Det är hårt med ljuva melodier dolda i det aggressiva. Sångaren Jorn Lande har en skönt hes, lagom raspig rockröst och Masterplan lyckat att hålla intresset uppe hela skivan. Det är en sån där skiva där man tänker för varje sång som kommer, ”ja nu är det den vad kul.”.

Bästa låt: I´m Not Afraid

// Patric

Etiketter: