tisdag, mars 21, 2006

Filmer om musik 1: Walk the Line

Jag gråter flera gånger om under den 2 timmar och 15 minuter långa filmen. Jag gråter över att bilden över en lycklig Johnny Cash kombineras med den vackraste av musik. Jag gråter över att jag luras att tro att Joaquin Phoenix eller Reese Witherspoon faktiskt är Johhny Cash och June Carter, jag luras att tro att det inte är på film utan på riktigt.

Men jag låter mig så gärna luras.

Det är vackert, skön, rebelliskt, härligt & grymt. Den stora invändning man kan ha mot filmen är att det nästan helt lämnar det faktum att den kristna tron och kyrkan var viktig för Johnny själv.

I veckan så hade jag storheten att få samtala en stund med en "kille" i 70-års åldern som under en tid var music director i den kyrka där June & Johnny alltid gick. Ofta stannade Johnny till med sin gittar & spelade några nya sånger & undrade vad de tyckte. Det är stort.

Vill du se en bra film med grymt skön musik så gå & se Walk the Line

"I keep a close watch on this heart of mine
I keep my eyes wide open all the time
I keep the ends out for the tie that binds
Because you're mine,

I walk the line"

// Patric

Etiketter:

11 Comments:

Blogger Mattias said...

"jag luras att tro att Joaquin Phoenix eller Reese Witherspoon faktiskt är Johhny Cash och June Carter, jag luras att tro att det inte är på film utan på riktigt"

Skulle inte kunna sagt det bättre själv, men det var så jag också kände där i biomörkret. En konsert och en berättelse som är grymt stark att den nästan kryper ut i verkligheten.

5:35 em  
Anonymous Anonym said...

Svante?
// Joakim

4:19 em  
Blogger Unknown said...

filmen, skådespelarna, sången, musiken är väldigt väldigt bra!!

Har lyssnat på Cash nästan varje dag sedan jag såg filmen.
Förresten så påpekade recensenten i DN just avsaknaden av den kristna synvinkeln, att det hastades förbi då Cash upptäckte sin tro osv.

4:51 em  
Blogger Lassepatric said...

Japp Joakim, Swante!

Detsamma. Har hans första skiva i MP3 spelaren just nu. Bra.

5:48 em  
Blogger CV said...

Jag håller med dig. Filmen är mycket bra.
Själv är jag extra glad för jag har fått tag på tv-inspelningen av den riktiga Cash-konserten i San Quentin.
RS
kulturbloggen.com

8:59 em  
Blogger Lassepatric said...

En kan undra var du fåt tag på den? Det är ett guldkorn...

6:56 fm  
Anonymous Anonym said...

Hej Patrik
Det verkara som om du upptäckt (?) att Johnny Cash växlar man inte in hursomhelst. En komplex artist och jag som inte sett filmen än!!! Men håller med CV -konsertenFolsom Prison var ,as I remember urbra...Vi kanske får gratta varandra till ett av de mer välkommenterade inläggen då och till en ny kategori...Snyggt Patrik och vilket möte du berättar om. Tänk att vara så nära Cash...JKag behöver vill inte påpeka The Million Dollar Quartet-skivan från 1956..om inte du hört ..kolla in den.(Elvis med såklart )
Lasse Bloggsom Prison Blues

9:29 fm  
Anonymous Anonym said...

Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

9:29 fm  
Blogger Lassepatric said...

Se filme du också Lasse & ge oss din kommentar. Det väntar jag på. Lovar att kolla upp The Million Dollar Quartet-skivan.
// Patric

10:39 fm  
Blogger Lassepatric said...

Hej Patric'
Nu har jag sett filmen. En mäktig upplevelse och inledningsscenen med det murriga 2-4takt basspelet i baklgrunden fick mig att komma loss till irish-rock-a country lite Dublin Fair feeling.... Skådespeleriet helt outstanding och alla dessa mytologiska glimtar från rocken, drogerna och USA är bilder som sent kommer att lämna mig.
I walk the line cause I keep a close watch on this heart of mine. Och så har vi då tydligen träffat rätt in the heart of the bloggers att döma av mängden kommentarer här! Lite otroligt att Cash är så generationsövergripande...
Lasse

11:30 fm  
Anonymous Anonym said...

Ja kul att läsa långt efter det begav sig. I still walk the Line
Lasse in Folk Rock Prison Blues 2008!
ps Johnny Cash band influerade kanske SvenIngvars med sitt gitarrspel...eller var det tvärtom :INgvar Carlssons "Te dans mä Kallstatösera plock dock plock dickodock ,,,,på gitarren. Mittemellan komp och solo! ds

10:36 em  

Skicka en kommentar

<< Home