onsdag, mars 01, 2006

Mest bortglömda artister-verkligen ? Camille Yarbrough


Det är nästan omöjligt att glömma en artist helt idag. Jag vill skjuta in lite reservationer till min kategori och återupprätta möjligheten att fler kommer ihåg. Nätets välsignelser. Och dess förbannelse. Man blir ständigt påmind om att n å g o n kommer ihåg. För ett par månader sedan så högg jag till med namnet Camille Yarbrough , färgad sångerska från New York (?)och föregångare till kvinnlig rap. Hon var en levande samplingsmaskin och poet i mitten av 1970-talet. Hon måste vara bortglömd...men nej Fat Boy Slim hade tydligen norpat en av hennes låtar- Albumet The Iron Pot Cooker är ett av de bästa albumen någonsin.Jag kommer att ta med det i den kategorin, men jag vill bara påpeka att mest bortglömda är en ytterst subtil kategori med risk för att ständigt bli påmind om att någon påminner mig. Minnet är en kollektiv egendom ...på nätet iallafall.
Så hon är inte alls bortglömd och ett av de bästa spåren på skivan från 1975 , All Hid har grävts upp ..igen. Lasse LP -arkeolog

Etiketter: