fredag, mars 03, 2006

Mest bortglömda artister 5: Ken Levy and The Phantoms


Vilket band ! De kom att bli helgonförklarade av många "twanginguitarlovers "i början av 1960-talet. Och de röjde på sitt stillsamma sätt och med lokala mått i Värmland blev de gudabenådade hålligångare. Ett litet Shadowsinspireratband från England kom att slå sig ned i Sverige. Faktum var att de gjorde Chuck Berrylåtar med den äran till och med lite före Rolling Stones. De kanske inte hade den rätta looken 1963 /64 men de var ohyggligt kompetenta musiker och som basisten Dave Cook sa: We had the Swing....
Deras versioner av standards som Misty, Twilight Time etc står sig än idag. Ken Levy, sångaren i bandet var duktig på gitarr och hans Shakin All Over tillhör en av mina absoluta favoriter. De slog många kassrekord i Värmland med omnejd där de också kom att leva och bo. Robin Bailey kom att bli Sven-Ingvars trummis under många år. Cliff Gentle återvände till England och hans makalösa kompigitarrsound får man leta efter. Han kunde konsten att "färga" en treackordslåt så att det blev riktigt spännande. Det finns många personliga minnen till The Phantoms för min del. Spelningarna på dåvarande Teknis i Karlstad tillhör mina favoritminnen från ungdomen. Jag kunde försjunka mig i det beat The Phantoms hade och noggrant studera Dave Cooks variationsrika basspel på Gibsonbasen....those were the Days. Men The Phantoms var både för tidiga o c h för sena och passade inte riktigt in i Beatlessvängen. Lite kurios kan vara värt att nämna i sammanhanget: De var faktiskt Nr 1 på den affisch som deklarerade The Beatles första spelning utanför England(efter Hamburgtiden förstås) i oktober 1963...i Sundstaaulan, Karlstad. Om du får tag på deras tolkningar av Chuck Berrylåtar så är du lycklig ägare av excellenta tolkningar av , Around and around, I´m talking about You m fl .

Etiketter:

9 Comments:

Blogger Basen said...

Cliff blev musiklärare i Danmark och gift med sångerskan och artisten Dami.

6:49 em  
Blogger rolf said...

Är uppväxt i Ånn Västra Jämtland nära Norska Gränsen.
Augusti 1961 var jag i Meråker som ligger ungefär 5 mil från Ånn på Norska sidan och lyssnade på The Phantoms med Jan Rodhe som turnerade runt Norge. Det blev en stor musikupplevelse. The Phantoms
spelade upp till dans här i Östersund 1965.

4:36 em  
Anonymous Anonym said...

Dessa i mitt tycke mycket kompetenta musiker spelade många gånger på Folkparken i Gävle, som blev en av bandets favoritställen. Jag minns med glädje de dagar man dansade till Ken Levy and the Phantoms. Hyggliga grabbar var dom också. Dom tog sig tid att prata med sina fans över en dricka.
Tommy i Gävle

5:45 em  
Blogger Matts said...

Jag lyssnade många gånger till bandet som jag då tyckte och fortfarande tycker var mycket bra. Synd att inte flera uptäckte deras storhet.
Jag spelade in dem på rullbandspelare två gånger, en gång i Hedemora Folkets Park och en gång i Avesta Folkets Park med bandets medgivande.
Matts

4:49 em  
Anonymous Anonym said...

Matts- Har du kvar dom inspelningarna?

12:35 em  
Anonymous Anonym said...

De spelade i Harlem på Nalen när de kom till Sverige i början av 60-talet och jag såg/lyssnade på dem flera gånger. Trumsolot imponerade mycket på mig !! Skulle vara kul att höra hur det lät.
Thomas Andersson

2:04 fm  
Blogger Jazzcat66 said...

Nu finns det en hemsida om bandet. kolla gärna in den och lämna kommentarer. mvh Diana Leverington. www.kenlevyandthephantoms.com

7:52 em  
Anonymous leif said...

Lyssnade till The Phantoms 1963-64 köpte en Lp
i Stockholm 1963 då bodde jag i Vetlanda i Småland - hde dessförinnan hört dem in live i Västerbotten - i en liten by utanför Storuman (Gunnarn)som hade en stor dansloge.En fantastisk upplevelse.ken levys gitarrspel var lysande.har nu hittat en cd av dem som jag spelar ibland.

8:16 em  
Anonymous Anonym said...

Jag var sekreterare i deras fan club🤗

12:09 fm  

Skicka en kommentar

<< Home