torsdag, mars 09, 2006

9 mars för 50 år sedan: Ett knippe Elvislåtar



Om du funderar på att köpa Elvis så finns det många CD att rekommendera. Det som slår mig i skrivande stund är att det egentligen är 50 år sedan som rocken fick riktigt fäste. ELVIS 56 är en superbra samling. Och där kan man förutom Heartbreak Hotel avnjuta några låtar som Little Rickhard gjorde året innan på sin mega EP , Ready Teddy och Rip it up . De är inspelade just den 9 mars 1956 tillsammans med Joe Thomaslåten , balladinfluerade Anyplace is Paradise. Hur hann man med att producera så många låtar under en dag? kan man fråga sig. The Beatles lär också ha rivigt av sin första ;LP under 1 eller två dagar i studio. Live istort sett!Det var långt för Pro Tools och andra dataredigeringsprogram...Tillbaks till Elvis och hans första riktigt stora år som artist. OM jag inte tar fel så hyvlade han till ytterligare ett par låtar varav Long Tall Sally finns med . Little Rickhard låtarna är sådär med undantag av Elvis Tutti Frutti som har nerv och attack. Blue Suede Shoes som finns med på samlingen håller jag som snäppet vassare än Carl Perkins originallåt...lite mindre rock-a-billy och mer rock. Men om man ska utse ett datum från samlings CD:n ELVIS 56 så borde det bli den 10 januari 1956 i inspelningsstudion...då kom Heartbreak Hotel, som för övrigt finns med i en alternate take, på samlings CD:n , sådana som man inte hade en aning om fanns ens då det begav sig...lycka är att dyka ned i minnenas arkiv...Det finns ett föredömligt medföljande häfte där man kan läsa om Elvis istort sett dag för dag. Jag säger puh...vilken marknadsföringsdrive! Rock and Energy in the Atomic Age!!! Lasse in the spirit of Bill Black

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lassepatric said...

Hejsan Lasse...jag gör ett nytt försök att nå dig på det här sättet. Skicka gärna mig ett mail på patric_vlk@hotmail.com så har jag en del intressant information till dig.

// Patric

9:10 fm  

Skicka en kommentar

<< Home