lördag, november 11, 2006

Popkommentar 31: Pulp - Different Class


På måndag hänger jag på låset i den lokala skivbutiken, då släpper Jarvis Cocker sitt första soloalbum som Sonic kallar för "faktiskt något av det allra bästa Jarvis Cocker spelat in". Det skapar åtminstone hos mig stora förväntningar.

För Jarvis var ju faktiskt hjärnan bakom det allra bästa britpop album som någonsin spelats in, jag törs säga det.

Det är nu 11 år sedan Different Class kom till världen. Ännu denna dag så knockas jag av Common People, Disco 2000 eller Sorted for E's & Wizz. Det är fantastiska melodier parat med de mest briljanta texter. Jarvis som på skivan efter sjöng: "I am not Jesus, though I have the same initials - I am the man who stays at home and does the dishes" bjuder på så mycket god lyrik på Different Class att jag så här 11 år senare häpnar. Det hela är så engelskt att jag charmas av bara det. Jarvis dialekt är rätt grov och texterna handlar om kakor och heltäckningsmattor. Det är ju bland annat texten på Common People som gör att den låten håller år efter år efter år. De berättande texterna som tar oss lyssnare med in i en berättelse och en annan värld.

Den sämsta tjänst Sonic kunde göra Jarvis var att skriva som de skrev, nu är förväntningarna skyhöga...det brukar ofta sluta illa.

// Patric

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

dagens önskemål: vill läsa vad du tycker om Jarvis!!

samt lite kort: jag gillar skivorna du gjort i födelsedagspresent!! fler kommentarer kanske kommer om dem (el. diskuteras när vi ses härnäst). det vore förresten skoj att gå med er på woven hand. när är det? hmm kan jag ju visserligen kolla upp själv på debasers hemsida.

och ja: I love Different Class fortfarande!!

10:39 em  
Blogger Lassepatric said...

Skall snart kommentera Jarvis men har inte köpt den ännu. Södertälje skivaffär hade den inte, får kolla på Åhlens istället annars ta den när jag kommer till Stockholm.

ha det
// Patric

8:23 fm  
Anonymous Anonym said...

den finns annars på Ginza! Jag köpte den till jobbet igår.

och vad konstigt att inte skivaffären hade den.

9:54 fm  

Skicka en kommentar

<< Home