lördag, december 16, 2006

Årets skivor 2006 Plats 2 Patrics val: Badly Drawn Boy – Born in the UK


Med en titel som är en tydlig flirt med Bruce Springsteens “Born in the USA” landade Badly Drawn Boy (eller Damon Gough som han egentligen heter) på skivdiskarna och i mitt hjärta nådens år 2006.

Badly Drawn Boy har ju gjort skivor värda att älska tidigare, men alrdig förr så förbehållsalöst & totalt som denna. Det finns inte en enda sång som jag skulle önska bort utan det är en fullständig konstnärlig explosion. När karriären en gång kommer att sammanfattas så är detta mästerverket, sanna mina ord.

Det är en egen värld som trots sitt vemod verkar så bra, Damon bjuder in oss till. Att skivan sedan kopplas ihop med London & goda cafédagar kanske grumlar mitt omdöme.
Men jag tvivlar på det.

// Patric

Etiketter: