fredag, december 15, 2006

Årets skivor 2006 Plats 3 Joakims val: Tom Waits – Orphans


Jag minns när jag upptäckte Tom Waits första gången. Det måste ha varit 1989-90 ungefär. Hade läst en recension och uppfattat att Tom Waits skulle man lyssna på om man ville hävda att man hade åtminstone lite koll. Jag köpte ”Swordfishtrombones” och kan inte säga att jag blev direkt knockad. Snarare fascinerad … och förbryllad. Skrammel, skrål och plåtbank och så plötsligt den vackraste, mest bitterljuva ballad man kan tänka sig. Det var olikt allt annat jag dittills lyssnat på. ”Swordfishtrombones”(-83) och ”Rain Dogs”(-85) tillhör nu mina absoluta favoriter, alla kategorier.

”Orphans” består av tre cd: ”Brawlers”, ”Bawlers” och ”Bastards”. Namnen säger en hel del om hur respektive skiva låter. Totalt 54 låtar varav 30 är nyutgivna, 14 återfinns på andra inspelningar. ”Bawlers” är balladskivan och den mest helgjutna och lättlillgängliga av de tre. Förmodligen har ingen annan har skrivit lika många vackra ballader som Tom Waits.

”Orphans” är en självklarhet föra alla Waits-fan. För den som – mot förmodan – aldrig lyssnat på honom är ”Orphans” en bra skiva att börja med. Sen är den riktigt, riktigt vackert förpackad, inte helt oviktigt.
// joakim

Etiketter:

1 Comments:

Blogger Lassepatric said...

Så blev man sugen på Tom Waits då...

9:59 fm  

Skicka en kommentar

<< Home