måndag, januari 01, 2007

Årets låt 2006 Plats 1 Patrics val: Sandi Thom - I wish i was a punk rocker


För några månader sedan så gissade jag att en liten bedårande sång som jag juts då älskade snart skulle irritera mig.

Oj, så fel jag hade. Eller den har då inte till denna dag börjat att irritera mig. Jag tycker att den är lika bedårande som någosin förr & den låt jag kommer att minnas 2006 för.

Så här skrev jag bland annat då för några månader sedan om hennes video.

"Strax över två minuter vandrar Sandi gatan fram och önskar sig äldre.

Efter att häromdagen under rubriken brödraskap funderat lite kring detta att vara född vid fel tidpunkt så stryker Sandi Thom under denna känsla. Till den mest söta melodi sjunger hon.

"Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair
In 77 and 69 revolution was in the air
I was born too late and to a world that doesn't care
Oh I wish I was a punk rocker with flowers in my hair."

Att vara född för sent... för sent för en ung Bruce eller en Bob Dylan på sin höjdpunkt eller ett taggat Ebba Grön eller för att kunnat se Van Halen live när de var som bäst. eller för ett sorglöst 50-tal eller för njutningen av ett stresslöst samhälle, eller vad som helst.

"When the head of state didn't play guitar,
Not everybody drove a car,
When music really mattered
and when radio was king,
When accountants didn't have control
And the media couldn't buy your soul
And computers were still scary
and we didnt know everything."

Att vara född då när musiken fortfarande betydde annat än storfinans och snabba pengar.

"When popstars still remained a myth
And ignorance could still be bliss
And when God Saved the Queen
she turned a whiter shade of pale
When my mom and dad were in their teens
and anarchy was still a dream
and the only way to stay in touch
was a letter in the mail."

Till och med jag kan minnas denna ljuva tid när man fick riktiga brev skrivna på riktigt papper. Oj, vad det var bättre förr.

"When record shops were on top
and vinyl was all that they stocked
and the super info highway was still drifting out in space
kids were wearing hand me downs,
and playing games meant kick arounds
and footballers still had long hair and dirt across their face"

Det sista är det bästa. Långhåriga fotbollspelare som inte klät lite lera eller för den delen blod hindra dem. Jag minns hur det då reglerna inte förbjöd en bloddroppe på spelarna hände att man spelade matcher helt indränkta. Lite smuts i pannan hindrade dem inte från att delata. Undra hur David Beckham skulle ha reagerat om det hände honom som hände en kille vid namn Terry Butcher. Det var landskamp på Råsunda mellan Sverige och England. det var VM-kval och en riktig kamp mer än match. Englands lagkapten Butcher råkade ut för en del smällar men lät sig inte hindras. Han lindade bara lite och så körde han på.

Varje gång jag hör I wish I was a punk Rocker...denna bedårande melodi...så tänker jag på terry Butcher. Vilket antagligen mest visar hur skruvad jag är."

Bra skrivet av mig själv. :-)

// Patric

Etiketter:

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ett bra val Bloggbroder! En låt där texten och hennes melodiösa stämma kommer fram. Variation i sången och bort från en ljudbild där man inte hör och inte ens längre känner rytmen....syftar d¨på allt för många beat/rytmbaserade låtar med tooo much bass...Sandi gör skillnad!
Lasse

5:38 em  

Skicka en kommentar

<< Home