lördag, augusti 16, 2008

Folk & Rock 2


Godmorgon! Så sitter jag här vid datorn vid halv 6 på morgonen. Har varit vaken mer än en timme redan & mina två tjejer sover sött i rummet intill.

Förkyld in på varje ben i kroppen skulle jag behöva sova, men det är just den rinnande näsan, halsontet & huvudvärken som håller mig vaken.

Festivalens första kväll blev det egentligen bara en enda riktig konsert som jag hann gå på. Tomas Denver Jonsson & min fru sade att han emellanåt påminde om David Eugene Edwards. Kanske man kan se honom som en blandning mellan nämnda Ewards & Gram Parson. Mest den sistnämnde givetvis. Denver är fullständigt strålande. Några andra ord kan inte sägas om honom.

Dessutom träffade jag Segmons första punkare som berättade hur han som 16-åring satt vid Segmongrillen när en folkabuss fullklottrad med olika slagord stannade till för att låta sina passagerare köpa en pucko & en mosbricka. Bussen tillhörde Grisen Skriker & segmonpunkaren startade sitt första egna band. Idag är han med i ett avsomnat Eaters.

Killen hade bland annat spelat på en beryktad festival i samma folkpark som Folk & Rock (Segmons folkets park, en mysig lite park som vittnar om bättre tider för det lilla samhället). Där bland andra Asta Kask spelade & det hela slutade med slagsmål mellan skinheads & punkare där järnkättingar & batongen användes som tillhyggen. (Läs mer på Per Dahlbergs blogg)

Som tur var gick det hela lite lugnare till på Folk & Rock.

Idag blir det fler konserter, inte minst med tanke på att jag skall fungera som presentatör. Därför blev den en tidig natt igår. Så tyvärr missade jag Dubin Fair... men så kan det gå.

// Patric