tisdag, mars 17, 2009

Popkommentar 59: Perssons Pack - Öster om Heden


Idag köpte jag biljetter till spelningen på Medis.
Den kan bli hur bra som helst.

Jag har en längre tid gått & grunnat på den är skivan & mitt löfte att skriva om den. Jag har bollat fram & tillbaka vad jag skulle skriva... för det otäcka har nämligen hänt att jag måste skriva det jag liksom inte bara får skriva så här år 2009. Men jag skriver det ändå.

Öster om Heden är den bästa skiva som Packet gjort.

Det är faktiskt det.

Visserligen har några av låtarna funnits tidigare, Bortom månen & mars (en låt Persson skrev till Totta Näslund & sedan framförde själv på hyllningsskivan sedan Totta gått bort), Ikväll tar vi över stan (som fanns i en ännu bättre version på samlingsskivan som släpptes för ett antal år sedan) & När du är ung (som fanns med talade verser på en gammal skiva). Men dels håller dessa låtar hög klass & dels kanske du aldrig hört dem då är det bara att gratulera.

Men allt är bra på denna skiva för första gången i Packets historia. Allt!

Alla låtar håller hög klass förr har skivorna varit lite berg-och dal bana... nu är det bra rakt igenom.

Texterna är som vanligt strålande. Jag kan bara tacka & ta emot ett antal oneliners att fylla mina predikningar med. Jag har under hela min predikogärning försökt att då & då ha med rader från Perssons pack, Winnerbäck & andra svenska artister. De flesta hör knappast det men någon kanske gör det & då blir jag glad. "Sångare utan orsak borde inte sjunga alls." sjunger Packet & det gäller även oss predikanter. Utan orsak så är vi bäst tysta...

Produktionen är oklanderlig. Jag vet inte om vi främst har Josef Zackrisson att tacka för detta. Han tar med sig all erfarenhet från att lirat med Lars Winnerbäck under ett antal år & så blir det liksom tackamhet i retur då Winnerbäck uttrycker sitt beroende av Packet & så gör packet sin bästa skiva tack vare en man nära kopplat till Winnerbäck. Tja, filosofiskt resonemang bara... Hur som är det bra producerat av Zackrisson.

Nu är det inte bara jag som tycker att detta är toppen.. så som ett sista försök att få dig att köpa denna skiva & stödja en grupp vi verkligen behöver i Sverige så sickar jag in dig på www.perssonspack.com

// Patric

Etiketter: , ,