måndag, mars 09, 2009

101 kristna skivor du måste höra innan du kommer till himmelen 1: Jerusalem - Volym 1


Det var den första skivan jag ägde.

1978 så var jag 9 år gammal och började att intressera mig för det som kallades för musik.

Den stora snackisen i kyrkorna var ju Jerusalems första skiva. Jag förstod det på de äldre ungdomarna i kyrkan (de som var typ 14-15) att det var häftigt med texter som Mr Ego (som det tog många år innan jag fattade innebörden utav).

Jag önskade och fick volym 1 i julklapp julen -78 och spelade den om och om och om igen tills pappa till slut kom in i vardagsrummet med vår stora Technics-stereo & sade att nu fick det ändå vara nog. Nån måtta fick det allt vara på skränet. Men för mig räckte det långt bara att titta på omslaget. Så vackert jag tyckte att det var.


När jag idag lyssnar på Jerusalems första skiva så kan man bara förundras över hur den kunde räknas som en "hård" skiva. Så pass mycket att Ulf Christiansson (sång, gittar & låtskriveri) själv fick skriva några rader om just detta på den Primutgivna skivan. Idag så låter det mesta rätt soft, men väldigt bra.

Det Jerusalem bjuder oss på denna första skiva är välskrivna popsånger med ett enormt tydligt provocerande innehåll. Det är knappast musiken som får någon att lyfta på ögonbrynen, men texterna.

"Ja du är neutral och du håller dig sval
inför allting som får dig att ta ställning
För du har ju din vrå och det räcker väl så
Om du håller din tro för dig själv
men det är Jesus som sagt, Jag ska ge all kraft
till den uppgift du redan har fått
Varför sitter du då, och bekvämt tittar på
när dom andra för längesen gått

Ja det är vitt eller svart, det har Jesus själv sagt
så allt annat är egna produkter
Det är varm eller kall, de e' klart som kristall
tar du det som finns kvar blir du ljummen
Men du tycker dig va' ganska god, ganska bra
nej, du är inte sämre än andra, andras synder är värre
så vår Herre kan knappast dig klandra

Ja, du står mittimellan, ändå håller det sällan
för det luktar så unket och illa
Det är ja eller nej och det gäller för dej
att du gör upp med Jesus me'samma
Ska du vakna nån gång, ska du vända dig om
för du missar ju allt i ditt liv
om du håller dig gömd, finns det risk du blir glömd
när Han kommer tillbaks hit igen"

Det finns ingen musik, ingen ungdomsledare, ingen pastor eller predikant, ingen läst teologi som påverkat mig så mycket som Jerusalems tre första skivor. Det mesta jag tänker om och vet om kristen tro är förpackat utav Ulf Christiansson. Det handlar om efterföljelse, om lärjungaskap, det handlar om hur den kristna tron skall påverka det liv som jag lever. Allt från moraliska frågor till hur vi hanterar pengar. Det är om det Jerusalem sjunger till oss, så här mer än 30 år senare in i finanskristider, på den enda sång som kan förtjänas att kallas för hårdrock på debuten "Hög tid"

"Det verkar som dom flesta mänskor tror
att evigheten finns på jord,
Man samlar och man sparar och man tror
att luftslottet man byggt består.
Men snart när tidens vind har blåst förbi
så har ju allt raderats ut.
Ja, innan man vet ordet av
så har ju allting plötsligt tagit slut.

Du säger ju att livet efter döden
de' är bara bluff och båg
men konsekvensen av ditt liv
den får du skörda bortom tidens gräns ändå.
Ja, även om det verkar nu för tillfället
som allt är frid och fröjd,
så tänk på att du blir nog knappast
mer än sjuttio, åttio på sin höjd.

Det är hög tid, det är hög tid
Det är hög tid, nu är det hög tid.

Ja, gitarrerna och bilarna och prylarna och pengarna förgår
men kärleken från Jesus blir det enda
som finns kvar, Ja, den består.

Du tyckte att du vunnit hela världen
men vad blev det av din vinst
för glorian förlorade sin glans
när du stod klar att lämna in."

// Patric

Etiketter: