torsdag, november 03, 2005

00-talets bästa låtar: Sonicredaktionen väljer


Jag älskar sådana här listor. Jag älskar sådana här uppräkningar. Som ni ser av Böcker om musik nummer 4 så gör jag verkligen det. Av alla höjdpunkter som tidningen POP stod för så var numret där man rankade tidernas 100 bästa skivor höjdpunkternas höjdpunkt. Nu gör Sonic något liknande men i betydligt mindre skala. Sonic firar att man fyller 5 år och väljer ut tusentalets 50 bästa låtar. Som man skriver ”Även om den fysiska singeln håller på att dö kretsar popmusiken kring låtar på ett sätt som världen inte upplevt sedan sextiotalet.” Skulle jag göra en lista skulle den se ganska annorlunda ut.
Skulle du göra en lista skulle den se ganska annorlunda ut, det är jag säker på.
Men det får bli en annan gång. Nu tänkte jag göra några nedslag i den befintliga listan där ganska många av låtarna betytt mycket också för mig.

Plats 41: Ed Harcourt – Apple of my Eye: Det här en vacker låt.

Plats 35: Håkan Hellström – Gårdakvarnar och skit: Hellström återkommer några gånger på denm här listan och det är kanske inte så konstigt. Igår satt jag i fåtöljen och lyssnade igenom hans två första skivor och de är ingenting annat än fantastiska. Att Håkan sedan är Gaisare och att detta är hans hyllning till GAIS gör inte saken sämre.

Plats 31: The Avalanches – Since I left you: Jag tycker att hela den här skivan är en klassiker. Den här låten ett mästerverk som lika gärna skulle kunna vara etta på den här listan om du frågar mig.

Plats 28: Rosie Thomas: 2 Dollar Shoes: Den här låten är bara så… Den lyckas skapa känslor i mitt inre som få andra låtar. Hon nästan viskar fram orden men fyller upp hela mig.

Plats 22: The Hives - I Hate to say I told you so: Det finns ingen annan låt som jag så ofta citerar.

Plats 17: Jay-Z – Heart of the city (Ain´t no love): Varför? Det här är en av de sämsta singlarna den här mannen släppt ifrån sig.

Plats 9: Sade – By your side: Perfekt

Plats 5: Håkan Hellström – Känn ingen sorg för mig Göteborg: Det kunde ha varit Kom igen Lena eller vilken annan låt som helst. På tusentalet finns ingen annan svensk artist som ens varit i närheten.

Plats 4: Broder Daniel – Shoreline: Jag har ingen direkt relation med Broder Daniel men jag skall skaffa mig det till den här låten.

Plats 3: Aaliyah – Try Again: Det här är en bra låt. En mycket bra låt dessutom. Men jag misstänker att den hamnat tre lika mycket för dess historiska betydelse och det faktum att Aaliyah dog som för själva låten. För riktigt så här bra är den inte, den tredje bästa låten av alla som gjorts på tusentalet? Nja.

Plats 2: Outcast – Hey Ya: Hey Ya!

Plats 1 : The Knife – Heartsbeats: Dden här tyckte jag om under några veckor. Det har gått över.

Ha en god allahelgona. Själv skall jag vara på en kristen ungdomskonferens hela helgen och predika. Dessutom får jag se Samuel Ljungbladh live, så det går ingen nöd på mig.

// Patric

1 Comments:

Blogger Unknown said...

listor är hur kul som helst. har funderat på att köpa nr av Sonic bara för att läsa listan.

11:15 em  

Skicka en kommentar

<< Home