måndag, oktober 17, 2005

Popkommentar 10: KSMB med Sex Noll Två


Det gör något med mig varje gång jag hör inledningen till denna perfekta poplåt. Många skulle kalla KSMB för punk och visst är det punk både till text och attityd men melodimässigt är det nästan perfekt pop. Inte pop på Britney Spears-vis eller Pontus och Amerikanerna-stuk utan på en egen nivå. Det är en melodi som gör att jag glömmer omvärlden för en stund och helt och hållet tänker på mig själv.

Jag dras in i hela den värld som KSMB bygger upp. Det är som en slags dammsugarvärld som jag sugs in i. En värld där alla är emot mig. En värld där ingen förstår sig på mig. En värld där det är helt okej (till och med bra) att tycka synd om sig själv. Efter 3:17 kommer gitarrsolot som säger lika mycket om ensamheten som texten. Det är en gnällande gitarr som träffar livet på pricken. Så här kan livet vara en höstdag i oktober.

// Patric

Etiketter: ,

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

hej patrik - en dammsugarvärld var en kliniskt ren nykonstruktion *l*
men du hade ksmb och stockholms negrer delvis samma sättning? det var lite före min tid elle rhur man nu skall uttrycka det...jag gillad den punkiga attacken och rakheten imusiken men föll väl för åldersstercket. På senare år har jag upptäckt kvaliteerna i deras musik.
Lasse

3:12 em  
Blogger Lassepatric said...

Det stämmer bra det Lasse. Sångaren bland annat dubblerade.

Bra musik.

För alla åldrar.

2:26 em  

Skicka en kommentar

<< Home