fredag, oktober 07, 2005

Popkommentar 9: Perssons Pack: Kärlek och dynamit


För ett tag sedan fick vi en kommentar om att vi skrev alldeles för lite om svensk musik. Det var en högst välförtjänt kommentar. På något sätt är det svårare att skriva om svensk musik, be mig inte förklara men jag känner så. Det blir mer personligt på något sätt. När jag häromdagen var i en skivaffär och såg några bra svenska klassiker billigt så såg "Jakob Hellman...och stora havet" jag den skiva som Nöjesguiden röstat fram som den bästa svenska skivan genom tiderna. Jag kommer snart att återkomma med en kommentar om den. Men med på den utgåvan (som man kunde inhandla för 45 kronor) fanns alla låtar Jakob Hellman någonsin medverkat på. En av dem var "Tusen Dagar Härifrån" med mina gamla hjältar Perssons Pack. Jag började fundera på vilken som möjligtvis kunde vara den bästa svenska skivan genom tiderna. Här och nu lanserar jag en egen kandidat. "Kärlek & Dynamit" Egentligen är det väl inte den bästa svenska skivan genom tiderna men säkert den bästa svenska debutskivan (om vi för tillfället glömmer Hellman). Det är en skiva som börjar som en ren explosion med "Sista kvällen i april" och "Hanna". Det här är ju låtar som slår allt annat. Den kanske allra största stunden är "Bröllopsdag" som på ett hälsinskt vemodigt sätt beskriver det som kunde ha blivit men aldrig blev. Överhuvudtaget så håller texterna allra högsta klass.
Per Persson är en stor låtskrivare som för få upptäckt.
Att sedan Perssons Pack dessutom var ett av de farligaste banden som kunnat upplevas på små scener runt hela landet gör inte saken sämre. Det har sällan skådats ett tajtare band i detta land. Per Persson borde skriva lite nya låtar och samla sitt pack. De sex skivorna "Kärlek och Dynamit", "Kanoner och små, små saker", "Äkta hjärtan", "Svenska hjärtan", "Längre bortom bergen" och "Sekunder i Sverige" räcker inte. Det finns fortfarande ackord att slå ut och historier att berätta. En äkta orkester med en äkta låtskrivare. Jag saknar dom.
Jag har knåpat ihop en egen blandning utav de bästa Perssons Pack låtarna och den första att höra av sig kommer att föräras med ett eget exemplar.

// Patric

Etiketter: ,

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej!
Nu har jag oxå börjat blogga!
Ni är hjärtligt välkomna till min sida o lägg till den som länk.
Ha d gott!

3:33 em  
Anonymous Anonym said...

hej! håller med! Persson borde ta sitt förnuft till fånga och spela in mer skivor! Samlingen Diamanter från 2004 är ju packad med suverän musik...ska se per persson "med band" i Sthlm i April!

10:51 fm  
Blogger Per Myrsten said...

Patric, jag är intresserad av att föräras med ett eget exemplar av dina Persson-favoriter. Men jag tvivlar på att jag är först. www.myrsten.nu
Per Myrsten

11:08 em  

Skicka en kommentar

<< Home