fredag, november 11, 2005

Popkommentar 11: Lonnie Mack med låten Why

Ofta hör man låtar som får en att må illa och bara vill stänga av.
Oftare hör man låtar som går spårlöst förbi, rent skval.
Ibland hör man låtar som man bara helt enkelt tycker är fantastiskt bra.
Någon enstaka gång hör man låtar som får hela kroppen att rysa.
I veckan hörde jag Why med Lonnie Mack. Det var inte så att jag hörde den för första gången. Blandskivan där låten är med har jag haft i min ägo ett bra tag och ofta lyssnat på. Men i veckan lyssnade jag på riktigt och låten drabbade mig som en tegelsten i bakhuvudet.
Hur han sjunger. Han sjunger som bara svarta sjunger. I 60-talets USA så fick han till och med hålla sin hudfärg hemlig för att inte bojkottas av de svarta soul stationerna. Han sjunger om en kärlek som inte höll. Han skriker (det är precis vad han gör, skriker) ut sin undran, varför? Det är otroligt bra. En låt som är mycket mer än bara en låt. Jag kastade mig ut på nätet och beställde hela skivan "Memphis Wham" på CDON. Idag kom den. Full av instrumentala låtar (tydligen är Lonnie Mack känd för sitt gittarspel) och en hel del käcka sånger i ett uptempo som inte alls tilltalar mig. Men så mitt i skivan kommer "Why" och det är som om världen stannar upp. Skippa skivan och skaffa "Why". Den ät värd all uppmärksamhet den kan få. Som karln sjunger, jag visste inte ens att det gick att sjunga så. Han sjunger som jag drömt att få höra någon sjunga.
Precis så sjunger han.
Precis så!

// Patric

Etiketter: