fredag, februari 10, 2006

Mest bortglömda artister 2: Lille John

Lille John alldeles nästan nyss var du för evigt inskriven längs svenska allfartsvägar...I slutet av 1950-talet skrev fansen på bergväggarna längs riksväg 6, Lille John. Och han var nästan bortglömd redan då. En kort och stormig karriär om man ska tro de gamla pressklippen. Enligt berättelsen full artist gör bort sig tycks LIlle John också ha "fyllt i standardformuläret""Efter en singel och en EP kom hans nästa EP(också den inspelad i mars månad 1958)att släppas på Metronome i augusti månad samma år.Men på hösten gick hans karriär i stöpet efter en våt fest i Hökarängen i Stockholm. Johnny blev full och somnade och väcktes av polismän anklagad för våldtäkt."http://medlem.spray.se/SvenskRockandRoll/lillejohnindex-4.html
Hans nerviga attack på några Elvis rockstandards I Beg of You, Treat Me Nice gör han riktigt bra. Tydligen skrev han egna låtar som vann viss anklang i USA .



Under namnet Johnny Waard fick han en viss fortsättning på sin karriär i början av 1960-talet. Jag har inte fått någon bra förklaring till namnet Lille John annat än det fanns referenser till Lilttle Rickhard , Little Gerhard och Robin Hoods bålde vapendragare Lille John. Han var inte så liten egentligen....ifrån det svenska rockarkivets källarvalv.

// Lasse Rocker

Etiketter:

10 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det här är mycket intressant.

5:10 em  
Blogger Unknown said...

Jag vill veta mer om Johnny Waard - Tallis

2:09 em  
Blogger m.wahlberg said...

lille john/johnny waard
=ingvar wahlberg
min pappa föddes -36 dog -77
Har 5 barn..2 grabbar
2 flickor
han uppträdde,notsatte,textsatte
kompositerade,översatte
Han älskade elvis
Hans mamma ingrid skrev lite låttexter som ex Rotmosrock
Pappa var inte liten..va över 2 meter lång..var oxå mkt duktig att måla o teckna.
jag textsätter.har25 verk på STIM.
marre-8@live.se

1:40 em  
Anonymous Anonym said...

Har flera teckningar av din pappa i så fall. Motiv från gamla Hagalund i Solna

3:59 em  
Anonymous Anonym said...

Ingvar Wahlberg var min morbror. Vore kul att få kontakt med ngn av hans barn.Är uppvuxen i Enköping. Min Mor var adopterad o hon fick vid tretio års ålder reda på sitt ursprung. Hon o Ingvar visade sig vara syskon. Konst o musikådra ligger i släkten o jag spelar o sjunger själv. Bor numera i Jokkmokk . Sonen studerar i Umeå till bild o musiklärare. Mvh Mikael Norlin. (mickenorlin@hotmail.com

3:28 em  
Blogger Unknown said...

Lille John gav ut sin EP som en bildskiva. Otroligt snygg. Hade då aldrig sett en bildskiva. Sorgligt bortglömd artist. Finns dock i SSpotify. Glädjande.

9:07 fm  
Blogger Long Play (Popbloggen) said...

Kommenterar min egen blogg från drygt tio år sedan. Har skaffat den bildskiva som refereras till i en kommentar. Dumt nog har jag inte följt upp spåren och såg inte kommentarerna här förrän flera år senare. Ett intressant artistöde som fångade mig redan 1958-59. Timmen Tumba var det som gällde för oss svältfödda på rock n roll babyboomers. Lasse still rockin!

8:43 fm  
Anonymous Anonym said...

Ingvar wahlbergs äldsta son Kent jonny raymond wahlberg född 1958 bor i oskarshamn småland sedan 2 års ålder.

9:26 fm  
Anonymous Anonym said...

Ingvar wahlberg äldsta son kent jonny raymond wahlberg född 1958 bor i oskarsham. Småland han har två syskon yvonne.o
Lillian. Kent har även halvsyskon.

9:37 fm  
Anonymous Anonym said...

Han var hos oss julen 58 Eller 59 var med min farbror som åkså var på rymmen från rättvisan då de var hos oss några dagar fick äta upp sig innan de drog vidare.

8:02 em  

Skicka en kommentar

<< Home