söndag, januari 22, 2006

Årets skivor 2005 Plats 2: Håkan Hellström - Ett kolikbarns bekännelser



Håkan Hellström ägde även 2005. Håkan Hellström äger troligtvis varenda år. Någon gång under året så höll jag den hetaste diskussionen på länge. Det var upprörda känslor i båda läger. Mitt läger (det var mest jag och en till) menade att vi hellre lyssnade på Håkan Hellström än Stevie Wonder. Det andra lägret (som bestod utav frikyrkofolk om det nu säger något) var mäkta upprörda. Jag hörde väl hur bra Stevie sjunger och hur illa Håkan sjunger.
Jag blir så trött på den diskussionen som aldrig verkar avta. När jag var yngre så sade man samma sak om Tomas DiLeva. Jag tänker nu som jag tänkte då: ”vem bryr sig.” Det är känslan det handlar om. Ja, jag vet att Stevie Wonder sjunger fantastiskt bra och har underbar känsla men det är inte det saken handlar om. Det är ingen tävling i vem som sjunger bäst. Det handlar om vem man helst lyssnar på. År 2005 lyssnade jag helst på Håkan Hellström.
Att sedan ”Ett kolikbarns bekännelser” är Håkans stora genombrott som sångare är inget vi behöver tala om för mina frikyrkovänner.

Det här en melankolisk skiva när melankoli är som allra bäst.
Håkan hyllar GAIS på den här skivan, bara en sådan sak. Håkan har blivit pappa läste jag i någon tidning. Jag såg en bild med en barnvagn men det jag mest lade märke till var att han vandrade på gatorna med en gaishalsduk. Grattis Håkan till ovanligt bra smak och grattis till dig som nu är far till fyra välskapta barn. Jag vet att det också kommit en fjärde skiva med lite överblivet material och någon cover men den har jag tyvärr inte hört ännu. Jag har precis börjat ett nytt jobb och behöver ibland göra annat än att köpa och lyssna på ny musik.

Bästa låt: Dom kommer att kliva på dig igen

// Patric

Etiketter: ,

1 Comments:

Blogger Unknown said...

Håller med precis om det där med att sjunga "bra". Det finns hur många som helst som kan sjunga rent men som är så tråååkiga. Carola är nog mitt hatobjekt i den sektorn. När jag säger att hon är tråkig och dålig får jag höra att "jamen hon sjunger ju så braaa". Det spelar ingen roll om hon kan ta alla toner klockrent - hon suger ändå.

och Håkan är ju alltid Håkan : ) Den fjärde skivan är bra förresten (tyckte den behövdes på bibblan så jag köpte in den dit och lånade sen raskt hem den själv).

11:38 fm  

Skicka en kommentar

<< Home