måndag, februari 13, 2006

Märkliga musikaliska upplevelser 1: Thailändsk Final Countdown

Som jag tidigare skrev så var jag tillbaka till Thailand för att försöka möte det vi var med om i tsunamin. Det blev en berg-och-dal bana för känslorna men jag är säker på att det var nyttigt. Under resans sista del var vi på missionsuppdrag som bland annat tog oss till norra Thailand coh landets näst största stad Chiang Mai. Där visade det sig att årets största händelse var just de dagarna vi var där på besök, nämligen det stora blomsterfestivalen. Det är en festival där stora företag och olika kommuner och stadsdelar tävlar emot varandra i helt makalösa blomsteruppsättningar. Man gör drakar och gubbar och djur och allt vad det kan vara, allt material av blommor.

Men till saken. Först av allt i hela detta tåg (som höll på i tre timmar!) gick det ett stor marching band som spelade högt och ljudligt. "The Final Countdown". Hur tänkte man mitt i denna Thailändska inhemska fetsival? Alla andra musikinslag var mer asiatiskt klingande. Vem bestämda att man skulle spela Europes gamla hit? Frågorna blir många men kvarstår gör det faktum att detta sorteras in under märkliga musikaliska upplevelser.

// Patric

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Hej Patrik
Vilken upplevelse....men kul nu har vi faktiskt lite nya kategorier att vårda. Jag ska försöka att gräva fram mer bortglömda artister med risk för att vi får mögelstämpel...
Ha det gott Blogg-Kamrat
Lasse

9:49 fm  

Skicka en kommentar

<< Home