måndag, maj 08, 2006

Sommarplattor 1: The Black Crowes: By Your Side



Varje gång solen börjar visa sig över vårt vädermässigt hopplösa land så höjs humöret på 9 miljoner människor med en gång. Kläder kastas & uteserveringar fylls av skrattande glassätande glada svenskar.

På den musikaliska fronten händer ungefär samma sak. I alla fall för mig. Våren & sommaren får muysiken en helt annan betydelse än under resten av året. Under de varma månaderna så är musiken mycket ett sätt att kräma ur det bästa ur sommaren. Glada tillrop & festliga harmonier tilltalar mig under sommaren. Vintern däremot handlar mycket att musiken om överlevnad.

Därför finns det sommarplattor som jag återkommer till med regelbundenhet. De är lika säkra vårtecken som vitsippan.

En av dem är By Your Side från 1999. Det är en makalös sommarplatta som kickar igång med sin Rolling Stones & Faces rock redan i första spåret Go Faster till sista ackordet klingar ut. Det låter så slött samtidigt som det är sånt tempo. Det är nog bästa sättet att sammanfatta By Your Side.

Oj vad skönt att våren är här så att jag får plocka fram mina gamla vänner. Jag har skrivit om debutplattorna med Bullet Boys & Van Halen här tidigare, det är också två verkliga sommarplattor. Jag återkommer med mer, se det som ett hot.

// Patric

Etiketter: