torsdag, juni 08, 2006

"Mesta politiska låten "1?: Guns of Bofors




Äntligen har vi chans att ge Karlskogas stoltheter Sten och Stanley ett berättigat utrymme i världspolitiken. Tänk er något mer elgitarrdånande än Guns of Bofors en riktig monsterhit med mycket eko i början av 1960-talet. Förmodligen skulle denna låt väcka anstöt i Indien idag. Jag har fått omslagsbilden avmin arbetskollega Dan Åkerlund,MKV, Karlstads universitet som förresten ska åka till Indien i sluetet av året. Det kanske inte är rätt låt att spela i indisk radio...fortfarande lär spåren efter Boforsskandalerna bidra till nya konflikter och heta debatter. Nu var knappast låten så politiskt menad när den kom . Snarare vill jag lyfta fram vad sammanhanget betyder för hur en "oskyldig " svensk låt kan bli rena rama dynamiten , för att i ordets sannaste mening hylla Karlskogasonen Alfred Nobel. Ont krut förgås sällan så att säga...
Enligt en annan kollega Kjell Härenstam, professor i religionsvetenskap vid ovannämnda arbetsplats så körde han vid ett tillfälle en indisk kollega från Arlanda till Karlstad . När de passerade Karlskoga och skyltarna med Bofors dök upp utbrast han: "Jag trodde nästan inte Bofors fanns, nu har jag sett det i verkligheten...och kan berätta för mina vänner hemma i Indien" Nej vi trodde inte heller att Bofors fanns ...i meningen att det var en så stor skandal. Undertiden : Lyssna på denna oförblommerade hyllning till svensk krigsindustri när den stod på sin höjdpunkts dagar. From Lasse -fenderpickin-gut-with- binsonecho....and a Hagströmförstärkare.