torsdag, april 26, 2007

Popkommentar 39: Ulf Stureson: Beroende


Skivors tendens att växa är ett intressant fenomen som ofta i vår snabba MP3-värld alltmer tappar i betydelse och möjlighet. Skivor liksom aldrig hinner eller ges chansen att få växa från det första försiktiga mötets jaha, till att inta hela ens själ och person.

I perspektiv så är det väl de skivorna som lever med och betyder något fortsatt också som tog tid atrt hitta in. Kanske att musiken idag inte betyder lika mycket just för att det aldrig ges den tiden. Vad vet en gammal man som jag.

Jag vet i alla fall att artister som David Eugene Edwards behöver just den här tiden och den uppmärksamheten för att riktigt ge oss upplevelser som blir beständiga.

En svensk med samma förmåga är Ulf Stureson. Hans senaste skiva Beroende har jag nu i ett par veckor lyssnat på minst en gång om dagen (oftare flera) och skivan växer & växer. Idag anar jag att den växt till Sturesons bästa någonsin och vissa sånger på den växer mot att bli det bästa som någon svensk spelat in. I alla fall i den mer melankoliska genren.

Naket, avskalat med en ljudbild som fulllkomligt ropar desperation. Här tror jag producenten Björn Olsson betytt mycket. Björn har tidigare jobbat med bland andra Håkan Hellström och Soundtrack Of Our Lives.

Titellåten Beroende är fullkomligt makalös. Jag ryser när jag hör den och tänker på gamla skolkamrater & släktingar ifrån min hemby Alfta som det gått sämre för & så finns frågorna om livets rättvisa där.

Ge Ulf alla chanser du har att ge en artist & köp hans skivor. Det är du själv värd & han är värd varenda krona han kan få för vi är alltför få som ens vet att han existerar.

Här hittar du en annan röst om skivan
Ytterligare en röst.
Fler röster.
Just nu kan du lyssna på John plus lite gammalt.

// Patric

Etiketter: