fredag, augusti 31, 2007

Popkommentar 42: Samuel Ljungbladh - Reason Why


Den bästa svenska soulskivan genom tiderna?!
Ja jag vågar skriva det...

Jag sitter med den i min hand och skall försöka formulera några ord. Jag har njutit av den hela sommaren utan att riktigt våga mig på att skriva något. Är det möjligt att en kille från frälsningsarmén i Umeå kan åstadkomma en sådan? Kan rösten på låtarna i Let´s Dance göra en svensk klassiker. Visst kan han det.

Redan för några år sedan kom hans debutskiva som jag & hustrun lyssnat väldigt mycket på. Men den ligger hästlängder bakom detta mästerverk.

Då kanske det var bra för att vara kristet eller bra för att vara svenskt. Nu är det världsklass. Fullkomligt.

Titellåten Reason Why ger mig fullkomliga rysningar.

Hans två sidekickar Christos Gontevas & Emil Jonsson betyder oerhört mycket för helheten. Med fantastiska Stevie Wonder röster bidrar de med pricken över det berömda i:et.

Att det sedan live är bland det allra bästa du kan uppleva på en svensk scen gör inte saken sämre.

Köp den här skivan eller ångra dig för evigt.

// Patric

Etiketter:

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Ja men visst e han väl klockren på att sjunga, e helt otroligt. Har just beställt hans skiva =)

Är själv uppvuxen med att vara med i frälsningsarmén så man har ju stött på honom ibland då man var yngre, så det var så roligt o få se att han sjöng på Let´s Dance!

Kanon bra sångare! Grym han e då.

Ha det kanon du med nu. Kram Eva

7:39 em  
Anonymous Anonym said...

bra start

8:04 fm  

Skicka en kommentar

<< Home