fredag, februari 01, 2008

Musik som berättar om livet eller The Soundtrack of our lives


Ända sedan den dagen som kompis Urban kom hem till oss med Deep Purple Made in Europe, där ute på landet i Södra Kyrkbyn utanför Alfta, så har musik alltid berättat något om mitt liv. Det går inte en enda gång som jag ser det där omslaget utan att den där skarven mellan barndom & ungdom dyker upp i mitt minne. Snart var det en strid ström av skivor Y&T - In Rock we trust; Kiss - Lick it up & Deep Purple - Perfect Strangers och massor massor av fler skivor. Snart översvämmades vi av Whitesnake (som blev de första riktigt stora hjältarna att leva & dö för) & glamrock & Heavy Metal.

Sedan har jag stått där inför en rad svåra val om vilken musik som skulle få en att minnas. Visst finns det flickor förknippade med sånger eller skivor. jag minns exakt vilken Motörhead-skiva som blev den förta jag spelade i min första lägenhet.

Nu står jag inför livets hittills svåraste val. För det första vilken skiva skall vi spela under förlossningen? Nu är ju detta inte helt under min kontroll. Frun lär få mest att säga till om i detta fall. Men sedan när vi kommer hem. Som en liten familj på 3, vilken är den första skivan som skall skvala genom lägenheten? Just nu är et grubblerier av detta slag som finns i min hjärna.

Vilken skiva skall för alltid förknippas med det nya liv som snart kommer till jorden. Inte ett helt lätt val...

// Patric

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Shit vilken makt du har Patric. Valet av skiva kommer forma barnets hela liv.. :)
Om jag var du skulle jag bli tvungen att spela alla mina skivor samtidigt för att jag inte skulle kunna välja någon..

Lycka till!

1:17 em  

Skicka en kommentar

<< Home