onsdag, december 19, 2007

Årets 10 bästa album: Joakims lista

Så här års råder ingen brist på årsbästa-listor. Kanske är det inte nödvändigt med en till men om någon ändå skulle få för sig att fråga mig vilka årets 10 bästa skivor är så skulle jag svara:

1. Feist ”The Reminder”
Vackra melodier och svängiga rytmer, traditionellt men ändå modernt och personligt. Feist var överlägsen år 2007.

2. Linda Thompson ”Versatile heart”
Hon har en av pophistoriens bästa röster och med benägen hjälp av sonen Teddy, dottern Kamila och Rufus Wainwright lyckades hon göra ett mycket starkt album. ”Beauty” är otroligt vacker.

3. Robert Plant & Alison Krauss ”Raising Sand”
Ett för mig oväntat samarbete. Sam Phillips ”Sister Rosetta Goes Before Us” är kanske årets bästa låt.

4. Loney, dear “Loney, Noir”
Emil Svanängen gjorde årets bästa svenska skiva.

5. Symphony X “Paradise Lost”
2007 var året då jag återupptäckte progressiv metal. Symphony X är otroligt tung, melodistark och skickligt framförd. Ljudet på trummorna är makalöst, bara en sån sak.

6. Andrew Bird “Armchair Apocrypha”
En i raden av väldigt bra album av mr Bird.

7. Crowded House “Time on Earth”
Mycket stark comeback, som många bra album gör så passerade den tyvärr ganska spårlöst förbi. Förtjänar betydligt mer uppmärksamhet.

8. Circus Maximus “Isolate”
Norsk metal med progressiva inslag. Mycket starka melodier och tydliga referenser till tiden mellan 1985 och 1989.

9. The Hold Steady “Boys and girls in America”
Rock´n´roll.

10. Teddy Thompson “Upfront & Down Low”
Påminner mig om varför jag älskar country. Bitterljuva klassiska sångsmycken om svek, kärlek, svartsjuka och saknad.
--------
Sen har det säkert gjorts massor av bra album som jag på grund av fördomar och ekonomiska, tidsmässiga och sociala restriktioner har missat. Mina bloggkamrater får mer än gärna upplysa mig om dessa.
// joakim

Etiketter:

3 Comments:

Anonymous Anonym said...

Kul med en lista till. Det är ändå våra som räknas :-) // Patric

11:22 fm  
Blogger myso-calledlife said...

Feist var lugnt bäst 2007! Hennes konsert på Cirkus var helt underbar, magisk helt enkelt..

10:38 em  
Blogger Joakim said...

1. Nu väntar jag med spänning på din lista, Patric... och Agnes och Lasses...

2. Håller med Elin, konserten på Cirkus var lysande.

10:23 fm  

Skicka en kommentar

<< Home