lördag, mars 28, 2009

101 kristna skivor du måste höra innan du kommer till himmelen 6: Leviticus - The Strongest Power


"The Strongest Power" är den hårdaste skiva som någonsin gjorts i Sverige.

Egentligen är den ju inte alls det men jag vill i mitt inre alltid få det till att den är det.
1985 så var den i alla fall tung hårdrock av sällan skådat slag. Ett svenskt band som spelar så hård rock. Skivan fick strålande kritik i rockpressen med branchledande Kerrang i spetsen. Kul för Sverige, kul för oss frikyrkokids. För Levitivus var ju kristna. Det var ju inte underligt att jag och mina kompisar såg bandet 5 gånger samma turné.

Bandets tydlige ledare Björn Stigsson var dessutom (enligt rykten som vi hörde) aktiv medlem i sin pingstförsamling på hemmaplan. Någon sade att han var "äldste" (en slags ledarposition som bygger på förtroende). I våra hjärnor gick fantasierna om hur någon av våra äldste skulle spela tung hårdrock som blev prisad i Kerrang. Det var som en våt dröm.

Idag när jag lyssnar på skivan så har tiden gjort sitt. Så speciellt hårt är det inte alls. Det är som när man lyssnar på Motörheads gamla skivor & inser att detta numera skulle funka i melodifestivalen. "

Men så kommer "I Got Power" som inledning på sida 2 på denna LP. Håkan Andersson skrik-sjunger fram texten på ett förtjänstfullt sätt & min inre bild dör inte helt i alla fall.

Kanske att jag kan skriva att "The Strongest Power" är den hårdaste kristna skiva som någonsin gjorts i Sverige.


// Patric

Etiketter: