onsdag, augusti 30, 2006

Systerskivor





















Den senaste tiden har jag lyssnat en hel del på boogierökaren Riot City Blues med Primal Scream. Något som jag också tidigare skrivit om här på bloggen. Så häromdagen kom jag att lyssna på en gammal favorit, Aerosmiths mest dansanta album Rocks. Wow, var första tanken vilket sväng. Sedan kom jag att tänka på en gammal intervju, i den excellenta tidningen POP, med Bobby Gillespie för ungefär 100 år sedan. I den artikeln så nämnde Bobby sin vana trogen de artister han just för tillfället helst lyssnade på. Frågan var nog vilka danskivor som gällde så där i spåren av Screamadelica. Svaret blev Rocks med Aerosmith.
Som den svänger.
Som Steven Tyler sjunger.
Låtarna innehåller textrader med orden Nitty Gritty.
Nu skulle jag säga att Bobby med sitt Primal Scream gjort systerskivan. Men måste man välja så är storasystern det självklara valet.
Men bättre Aerosmith är Primal Scream går det knappast att få 2006.

// Patric