tisdag, mars 31, 2009

101 kristna skivor du måste höra innan du kommer till himmelen 7: Jan Sparring - Volym 3



Jan Sparring är mannen som fick Christer Sjögren att börja sjunga gospel.
För det kan vi inte tacka Jan.
Det hade världen klarat sig så bra utan.

Men för svänget på denna fantastiska skiva kan vi tacka Jan & kanske också Swante Widén som arrangerade & producerade skivan. Detta var en skiva med en traditionell kristen sångskatt. Sånger som "O sällhet stor" & "Jag har hört" finns här men med ett otraditionellt sväng. Skivan släpptes 1969 & var en för sin tid skrämmande svängig & jazzig skiva.

Visst blev det en hel del kritik inom en frikyrklighet som hade svårt att hantera det som var annorlunda. Ett sådant sväng kunde väl aldrig vara bra? Eller var det kanske Jan Sparrings popularitet som spökade. Han blev gäst hos Hagge (ett underhållningsprogram med gigantiska tittarsiffror som gav en slag biografi över gästerna), Jan var med & satte publikrekord på Liseberg med 33.000 besökare & syntes ofta i teve & hördes i radio.

När jag slö-googlar lite på nätet om Jan Sparring så hittar jag denna anekdot på "Prata Bas" (som verkar vara någon skum-bassistsida med ett forum) om Jan Sparring och hans gäng som for omkring i landet. Den visar lite om hur gänget sågs i kyrkorna. På samma sätt som Stryper, Larry Norman & Jerusalem var med & bröt ny mark både musikaliskt & utseendemässigt så gjorde jag Sparring det några år tidigare.

"I början av sin karriär spelade Sam Bengtsson (Och hans bror som jag glömt vad han heter) med den då i kyrkliga sammanhang (och lite utanför) kände sångaren Jan Sparring. Sam var väl i tjugo-tjugofemårsåldern och hade stort ljust lockigt hår. Efter konserten kommer en tant fram och hälsar på Jan Sparring och vänder sig sedan till Sam: "Och det här är fru Sparring förstår jag?"

Den 21 maj 1992 så flyttade Jan Sparring till evigheten.

// Patric

Etiketter: