söndag, augusti 07, 2005

Gamla hjältar faller


Det finns få saker som är så smärtsamt som att se gamla hjältar tappa allt det som en gång gjorde dem stora. Alftas stora son Per Persson är den senaste i raden. Medan kollegorna i band som Wilmer X & Eldkvarn klarar av att producera skiva efter skiva så var "Sekunder i Sverige" från 1995 det senaste Persson gett ut (om man bortser ifrån låten "Ikväll tar vi över stan" som visserligen är en riktigt bra låt). Det som var ett av Sveriges absolut bästa band både på skiva & live försvann helt enkelt. Det är tider att sakna & minnas. Men så var jag på besök uppe i hälsingland & såg att Persson skulle spela i Forsparken hemma i Alfta. Detta var något jag absolut inte fick missa. I efterhand så önskar jag så att jag missat det hela. Jag önskar att jag missat det av 3 anledningar. 1) Bandet - musikerna var i det närmaste amatörmässiga. Jag har visserligen all respekt för Per om han vill gå vidare. Vill han det så får han nog skriva låtar för nu istället för att köra gamla låtar med den nya banduppsättningen. Att köra låtar som bygger på grymma dragspelsmelodier med bara gittar blir fattigt. 2) Perssons själv - När det begavs sig så rankade jag Persson som en av våra bästa livesångare. På Håkan Hellström manér överglänste hans känsla all den teknink han inte har. Men nu har Persson helt okoncentrerad & sjöng taffligt. 3) Mig själv - det var i det närmaste patetiskt att försöka återuppliva/leva gamla tider. Idag är det nya band som gäller. Hälsingland, som en gång i tiden genom Persson, Traste & Sigge Hill dominerade, har hamnat på efterkälken. Jag önskar så...en liten våt dröm att Persson samlar ihop sitt pack igen & låter Magnus Lind, Magnus Adell och kanske till och med Niklas Frisk vara med & skapa ny magi. För visst finns det där någonstans i Perssons stora hjärta.
// Patric

Etiketter:

4 Comments:

Anonymous Anonym said...

Synd att du hatar så starkt.
Du kan inte dömma ut dem efter en konsert. Jag har sett många fantastiska konserter med dem Den i Alfta var verkligen inte bra. Men man kan inte svärta ner dem efter bara en dålig spelning. Du gör mig ledsen.

6:37 fm  
Blogger Lassepatric said...

Jag hatar inte, tvärtom sörjer jag. Persson har varit det bästa man kunnat se på en svensk scen. Jag antar att jag mest saknar den gamla goda tide.

1:27 em  
Anonymous Anonym said...

Ibland ser man ett band av riktig klass... T ex. Perssons pack... Att det sen aldrig blir lika bra som det var från början är en sak man får räkna med... Jag har några magiska konsertupplevelser som jag vet aldrig kommer toppas... Jag har sett Metallica med Cliff Burton på hans sista spelning i livet... Därför vägrar jag se Metallica igen.. jag vill inte ta bort känslan av den konserten med att se ett gäng pengakåta gubbar slakta dom låtarna som jag en gång levde för... Samma sak med Anthrax.. dom spelade i Stockholm som ett av världens största metalband... jag var i sjunde himlen 1987 när jag såg dom... Idag spelar dom på "före dettingfestivaler" som SRF... Det är sorgligt och jag kommer aldrig se dom igen....

Perssons pack såg jag live på "Små små saker turnen" och en gång i hultsfred 1990... jag vet inte direkt hur persson låter ídag... men jag tror att han har tillräckligt med kapacitet att skapa magi...

Det finns så många band som säljer ut sig för pengarna... Creedence utan John Fogarty... The Animals utan Eric Burdon... Metallica utan Cliff Burton... The Pogues utan Shane McGowan... ja listan kan göras lång...

9:54 em  
Anonymous Anonym said...

Visst är det konstigt med band som man sett, upplevt, haft en stark påverkan på en och sist men inte minst är en bidragande orsak till att minnas den tiden. Att minnas vilken man var, människor som fanns i närheten.

Men jag håller med om att Persons Pack var ett sjuhelvetes liveband när det begav sig på slutet av 80-talet och början av 90-talet.

Klart är också att man bygger upp förväntningar när man ser något som man väntat på eller inte sett på länge.

Hoppas att man får se packet på vägarna snart igen.

10:52 em  

Skicka en kommentar

<< Home