torsdag, augusti 25, 2005

Popkommentar 6: Bebop!


Det slog mig ganska hårt hur bra Bebop! faktiskt var. Häromdagen skulle jag sitta själv i bilen några timmar och rafsade ihop några gamla skivor som jag inte lyssnat på, på länge. En av skivorna jag "råkade" få med mig var debutplattan med bollnäsbandet Bebop!. När jag lyssnade på den igen insåg jag vilken briljat popmusik journalisten Tomas Froms och grabbarna faktiskt gjorde. Första skivan "Kärleken tur & Retur" som kom 1990 innehåller poppärla efter poppärla. Jag tror inget annat band i Sverige gjort en debutskiva lika fylld med sommrig kvalitetspop. Störst på radion blev singeln "Gå nu". Skivan är mästerligt producerad av Dan Sundqvist och är helt otroligt fin. Bebop som nog sålde sisådär släppte ytterligare en skiva 1992 med titeln "Jorden håller Party". den innehåller en del fina låtar, några goa låtideér som dock producerats sönder med någonslags industriskrammel. 1996 släpptes den sista singeln "Snurra på" som inte gjorde något väsen av sig alls och så var det slut. En fin saga där de i alla fall berikat mitt liv. Trummis Henrik försvann till Atomic Swing och Tomas Froms skriver om sport och nöje i tidningen Ljusnan. Vad de andra i bandet gör har jag inte en aning om men en sak är i alla falla säker, bätter svenska popdebuter har antagligen aldrig släppts.

Etiketter: ,