onsdag, april 08, 2009

101 kristna skivor du måste höra innan du kommer till himmelen 8: God´s Property from Kirk Franklin´s Nu Nation


Oj oj oj...

Vill man ha sväng!
Gillar man körer!
Önskar man att höra gospel som om det var Guds egna öänglar som sjöngo?

Släng då på God's Property from Kirk Franklin's Nu Nation. Detta är fullkomligt oemotståndligt.
Tro mig, som ung var gospel det värsta jag visste. Jag avskydde det verkligen uppvuxen i en frikyrklighet utan något större musikaliskt sväng. Ni visade sig ju vår svenska variant av gospel bara vara en blek skugga av vad det egentligen kan vara. Hur väldrillad ungdomskören än var så var det rätt trist. Ärligt talat...

En enda gång minns jag hur jag gick igång på svensk gospel. Det var ungdomskören från Pingstkyrkan i Jönköping som sjöng Bob Dylan´s "Adam gav namn åt alla djuren". Men mest handlade det nog trots allt om att tejen som ledde kören var otroligt snygg. Det kan räcka långt ibland.

Jag visste att jag inte tyckte om gospel... jag visste det väldigt väl & bestämt. Jag visste det ända tills jag 1998 stötte på den här skivan. Detta var skivan som för alltid gjorde det omöjligt att säga att man inte tycker om gospel.

Det är den fjärde av sammanlagt nio skivor som Kirk Franklin släppt. Hans skivor hamnar alla alltid högt upp på Billboardlistan. De flesta utav hans skivor är dessutom bra, väldigt bra.

Men den här är speciell. Här samarbetar han tillsammans med gosplekören God´s Property som inte låter som något annat. Det är en kör med typ 40-50 medlemmar som sannerligen krutar på när det behövs & sjunger soft, mjukt, änglalikt när det behövs.

Sedan har vi låtarna... lyssna på dessa & du må ha ett stenhjärta om du fortfarande kan stå emot & säga att du inte tycker om gospel.

Skivan gick så högt upp som tredje plats på Billboardlistan & har sålt dubbel platina i USA.

När min dotter var nyfödd så visade det sig snart vara bara en enda sång som fick henne lugn när hon grät. "My life is in your hand". Hon har bra smak den där dottern...

// Patric

Etiketter: