tisdag, maj 19, 2009

Lennart Persson 1951-2009

"Oj, vilken förlust för musiksverige", så sade min hustru när vi läste om Lennart Perssons allt för tidiga död på Sonics hemsida. Läs det här.

Bättre kan det inte sägas. Otaliga är de skivor där hemma i min skivsamling som jag gått direkt till skivaffären för att köpa utan att ens lyssna på dem innan, Lennart har ju sagt att det är bra.. det räckte liksom som garant. Det var Lennart som fick mig att köpa 16 Horsepower, Emmylou Harris, Ben Folds Five, Jim White, Tomas Denver Johnson för att nämna några... här under saxar jag in en text jag tidigare själv skrivit:

"Jag borde ha lärt mig vid det här laget.
Jag borde ha förstått att jag skall lyssna på råd från rätt personer.
Lennart Persson har under några år tjatat om denna tjej. Själv känner jag henne mest som en i gänget kring Traste Lindéns Kvintett.
Lennart har tjatat om känslan & soulen & melodierna. Ja egentligen mest om känslan.
Jag har läst men aldrig riktigt trott på det han skrivit, varför det nu varit så.
Så stötte jag på Ebba Forsbergs True Love från 2001 & blev golvad.
Totalt!
Någon har jämfört henne med Aimee Mann & den jämförelsen är nog inte helt tokig även om den smickrar Aimee Mann.
Första låten på skivan Walk Alone är i det närmaste fullkomlig.

Stora ord om en olyckligt förbisedd dam. Mitt råd till dig, lyssna på Lennarts råd."

// Patric

Etiketter: