torsdag, april 23, 2009

Böcker om Musik 13: Håkan Hellström - texter om ett popfenomen


Jag gick ner på biblioteket intet ont anande.
Jag skulle bara titta en stund & hamnade bland biografierna.
Där stötte jag på en bok som tidningen Sonic gett ut där man samlat gamla texter skrivna om Håkan Hellström.

Omslaget är fult.
Tryckningen tafflig.
Boken andas B...

Men innehållet är häpnandsväckande intressant.

Det är alltså texter saxade ur poptidningar, kvällstidningar & allmänna magasin som skrevs då & där. Det skiner av popglädje, det förs resonemang om textstölder, det berättas om kyssar av manliga poprecensenter & skrivs om riktigt bra musik som ingen kan värja sig emot. I några av texterna så förs också svennediskussionen om Håkan kan sjunga eller inte.

Här finns allt... och framförallt så skapar det ett sug efter att lyssna mer.
Våren blir kanske en Håkan-vår även detta år.

Det som slår mig när jag läser boken är med vilken enorm kraft Håkan Hellström drabbade oss med sin "känn ingen sorg" -attityd & känsla.

Än idag fortsätter det & förra våren släppte han sin bästa platta hitills... jag är glad att få finnas med & vänta på fortsättningen. Men i väntan på nya sånger så gå till biblioteket & låna boken om Håkan Hellström...

// Patric

Etiketter: